V programu AutoCAD nyní vytvoříme,
metodou krok za krokem, výkres, který je patrný z níže uvedeného
obrázku. Zdrojový výkres pro tento příklad je k dispozici
zde.
1.1 První
sled úkonů
|
|
Vytvoření
uživatelského souřadného systému USS s počátkem v bodě
100, 100, 0
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte ENTER
-
zadejte s klávesnice nový počátek souřadného systému
100, 100 (pokud pracujeme v rovině, není
nutné zadávat i souřadnici ve směru osy z, která má
hodnotu 0) a potvrďte ENTER.
|
|
Vytvoření
tří úseček, které budou tvořit osy souměrnosti celého
obrazce. Vytvoření první osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu -30, 20 a
potvrďte ENTER
-
·zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 110, 20
a opět potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
druhé osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu 0, -10 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 0, 50
a opět potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
třetí osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu 80, -10 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 80, 50
a opět potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
kružnice s poloměrem 20 mm a středem v bodě 0, 20.
-
napište do příkazového řádku příkaz kružnice
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice středu kružnice (tento bod je
možné označit i kurzorem myši) 0, 20 a
potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu průměru kružnice 20
a stisknete klávesu ENTER.
|
|
Vytvoření
kružnice s poloměrem 20 mm a středem v bodě 80, 20.
-
napište do příkazového řádku příkaz kružnice
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice středu kružnice (tento bod je
možné označit i kurzorem myši) 80, 20 a
potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu průměru kružnice 20
a stisknete klávesu ENTER.
|
|
Vytvoření
úsečky tvořící hranu objektu.
-
napište do příkazového řádku příkaz úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu 0, 40 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 80, 40
a opět potvrďte ENTER
-
Můžeme
použít i uchopovací řežim AutoCADu a definovat
počáteční a koncový bod jako průsečíky kružnic se
svislými osami.
|
|
Zvětšení
zobrazení aktuálního pohledu na výkres.
-
napište do příkazového řádku příkaz zoom a
stiskněte ENTER
-
zvolte volbu O jako okno a potvrďte klávesou
ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice levého dolního
okna zvětšení –30, -10, které potvrďte
klávesou ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice pravého horního
okna zvětšení 90, 50, které potvrďte klávesou
ENTER.
|
1.2
Druhý sled úkonů
Dále bude nutné
takto získaný základní tvar objektu dále upravovat. Bude nutné
ořezat nakreslené kružnic.
A |
Označení
úsečky, která vymezuje oblast kružnice, která má být
oříznuta
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání kružnice. Proto
klikněte kurzorem myši (kurzor má nyní tvar malého
čtverečku) na úsečku označenou písmenem . Po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou.
-
tento výběr musíte potvrdit klávesou ENTER.
|
B |
Označení
části kružnice, které má být odstraněna.
-
nyní
tedy označíme části kružnice ,
kterou chceme odstranit a která se během označování
automaticky vymaže.
-
až
se odstraní požadovaná část kružnice, ukončíme
příkaz Ořež stiskem klávesy ENTER.
|
C |
Předchozí
postup zopakujeme i pro čáru a
kružnici . |
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.3
Třetí sled úkonů
Dále je nutné
použít nový příkaz EKVID, který je schopen kreslit rovnoběžné
objekty s již nakreslenými objekty na výkrese. Tento příkaz má tři
části:
-
zadáme
vzdálenost, v jaké se má rovnoběžka nakreslit,
-
označíme objekt, ke kterému se má rovnoběžka vytvořit,
-
kurzorem myši naznačíme na kterou stranou (nalevo nebo napravo)
od originálního výkresu má nakreslit jeho rovnoběžka.
|
A |
Označení
úsečky, ke které se má vytvořit rovnoběžka ve
vzdálenosti 20 mm směrem napravo od originální úsečky
-
napište do příkazového řádku příkaz Ekvid a
stiskněte ENTER
-
nejprve musíme z klávesnice zadat v jaké vzdálenosti
se má rovnoběžka nakreslit. Proto zadejte
z klávesnice číslo 20 a potvrďte jej klávesou
ENTER.
-
nyní
musíme označit úsečku, ke které chceme kreslit
rovnoběžku. Proto klikněte kurzorem myši (kurzor má
nyní tvar malého čtverečku) na úsečku označenou
písmenem . Po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou.
-
poslední částí příkazu je zadání umístění rovnoběžné
úsečky. Není nutné ukazovat kurzorem na přesné
místo, stačí pouze naznačit stranu, na kterou se má
rovnoběžka vykreslit. Proto klikněte myší někam do
oblasti kde je na obrázku umístěna úsečka . Ta
se ihned po tomto kliknutí nakreslí. Stiskněte
klávesu pro ukončení příkazu ESC.
|
B |
Označení
úsečky, ke které se má vytvořit rovnoběžka ve
vzdálenosti 20 mm směrem nalevo od originální úsečky
-
napište do příkazového řádku příkaz Ekvid a
stiskněte ENTER
-
zadejte v jaké vzdálenosti se má rovnoběžka
nakreslit. Proto zadejte z klávesnice číslo 20
a potvrďte jej klávesou ENTER.
-
označte úsečku, ke které chceme kreslit rovnoběžku.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
písmenem .
-
poslední částí příkazu je zadání umístění rovnoběžné
úsečky. Proto klikněte myší někam do oblasti kde je
na obrázku umístěna úsečka .
|
C |
Označení
úsečky, ke které se má vytvořit rovnoběžka ve
vzdálenosti 10 mm směrem dolů od originální úsečky
-
napište do příkazového řádku příkaz Ekvid a
stiskněte ENTER
-
zadejte z klávesnice číslo 10 a potvrďte jej
klávesou ENTER.
-
klikněte kurzorem myši na úsečku označenou písmenem
.
-
poslední částí příkazu je zadání umístění rovnoběžné
úsečky. Proto klikněte myší někam do oblasti kde je
na obrázku umístěna úsečka .
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.4
Čtvrtý sled úkonů
|
A |
Ořezání
segmentů úseček a .
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedených
úseček. Proto klikněte kurzorem myši (kurzor má nyní
tvar malého čtverečku) na úsečku označenou číslem , po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segmenty úsečeka ,
které chceme odstranit a které se budou během
označování automaticky vymazávat. Ukončení příkazu
provedeme stiskem klávesy ENTER.
|
B |
Ořezání
segmentů úseček a.
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedených
úseček. Proto klikněte kurzorem myši na úsečku
označenou číslem, po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segmenty úsečeka ,
které chceme odstranit a které se budou během
označování automaticky vymazávat. Ukončení příkazu
provedeme stiskem klávesy ENTER.
|
C |
Ořezání
segmentu úsečky .
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedené úsečky.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
číslem nebo , po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segment úsečky ,
kterou chceme odstranit a která se během označování
automaticky vymaže. Ukončení příkazu provedeme
stiskem klávesy ENTER.
|
D |
Ořezání
segmentu úsečky .
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedené úsečky.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
číslem nebo , po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segment úsečky ,
kterou chceme odstranit a která se během označování
automaticky vymaže. Ukončení příkazu provedeme
stiskem klávesy ENTER.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.5
Pátý sled úkonů
Nyní je nutné
přerušit úsečku označenou číslem přerušit
na dvou místech. A to v bodech, které jsou označeny čísly a
. Toto
přerušení provedeme proto, abychom střední část úsečky mohli
posléze vymazat.
|
A |
Rozložení
úsečky na
tři samostatné segmenty.
-
napište do příkazového řádku příkaz Přeruš a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme označit úsečku, kterou
chceme přerušit. Proto označíme kurzorem myši úsečku (je
nutné ji označit v místě, kde je na obrázku umístěna
ikona čísla). Tento výběr musíte potvrdit klávesou
ENTER
-
nyní
tedy označíme bod, ve kterém chceme úsečku přerušit.
Proto označte bod kurzorem
myši. Automaticky dojde k přerušení úsečky v daném
bodě a příkaz se ukončí.
|
B |
Rozložení
úsečky na
tři samostatné segmenty.
-
napište do příkazového řádku příkaz Přeruš a
stiskněte ENTER
-
označte kurzorem myši úsečku (je
nutné ji označit v místě, kde je na obrázku umístěna
ikona čísla). Tento výběr musíte potvrdit klávesou
ENTER
-
nyní
tedy označíme bod, ve kterém chceme úsečku přerušit.
Proto označte bod kurzorem
myši. Automaticky dojde k přerušení úsečky v daném
bodě a příkaz se ukončí.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.6
Šestý sled úkonů
V dalším kroku je
nutné získaný výsledný obrazec odzrcadlit, abychom získali výsledný
tvar objektu na výkrese. Zrcadlení je speciální typ kopírování, kdy
vznikne zrcadlově obrácená kopie výchozího objektu, kterou můžeme
libovolně umístit do výkresu.
Příkaz ZRCADLI má dvě části: v první
části označíme objekty, které chceme zrcadlit. V druhé části potom
označíme body, popřípadě osy, podle kterých chceme zrcadlovou kopii
sestrojit.
A |
Označení
objektů, které chceme zrcadlit.
|
B |
Určení dvou
bodů, které tvoří osu zrcadlení.
-
nyní
tedy musíme definovat body, kterými prochází osa
zrcadlení. Proto přesuňte kurzor na bod a
stiskněte levé tlačítko myši. Dále přesuňte kurzor
myši na bod a
opět stiskněte levé tlačítko myši.
-
v příkazovém řádku se zobrazí dotaz, zda chceme
vymazat výchozí objekty. To nechceme, proto zadáním
volby N tuto možnost odmítneme. Tento výběr musíte
potvrdit klávesou ENTER
-
dojde k vykreslení zrcadlené kopie a obrazec je
hotov.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
|