1 Vytváření
kót v AutoCADu
V programu AutoCAD
nyní vytvoříme, metodou krok za krokem, výkres, který je patrný
z níže uvedeného obrázku. V tomto výkrese upravte vzhled os tak, aby
nakresleny čerchovanou čáru. Následně tento výkres okótujte.
Zdrojový výkres pro tento příklad je k dispozici
zde.
1.1 První
sled úkonů
|
|
Vytvoření
uživatelského souřadného systému USS s počátkem v bodě
60, 60, 0
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte ENTER
-
zadejte s klávesnice nový počátek souřadného systému
60, 60 (pokud pracujeme v rovině, není nutné
zadávat i souřadnici ve směru osy z, která má
hodnotu 0) a potvrďte ENTER.
|
|
Vytvoření
dvou úseček, které budou tvořit osy souměrnosti celého
obrazce. Vytvoření první osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu -20, 25.8 (pokud
chceme zapsat jakékoliv desetinné číslo, musíme
místo desetinné čárky použít desetinnou tečku: 28.8
apod.) a potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 70, 25.8
a opět potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
druhé osy.
-
·
napište do příkazového
řádku příkaz úsečka (tento příkaz můžeme
vybrat i na příkazové liště) a stiskněte ENTER
-
·
zadejte souřadnice
počátečního bodu 25, -20 a potvrďte ENTER
-
·
zadejte souřadnice
koncového bodu úsečky 25, 100 a opět potvrďte
ENTER
|
|
Vytvoření
obdélníku s šířkou 50 a výškou 80 mm jehož levý dolní
roh leží v bodě v bodě 0, 0.
-
napište do příkazového řádku příkaz Obdélník
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice prvního (levého dolního rohu)
obdélníka (tento bod je možné označit i kurzorem
myši) 0, 0 a potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice pravého horního rohu obdélníka,
tyto souřadnice 50, 80 potvrďte klávesou
ENTER.
|
|
Vytvoření
kružnice s poloměrem 15 mm a středem v bodě 25, 25.8.
-
napište do příkazového řádku příkaz Kružnice
a stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice středu kružnice 25, 25.8
a potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu poloměru kružnice 15
a stiskněte klávesu ENTER.
|
|
Zvětšení
zobrazení aktuálního pohledu na výkres.
-
napište do příkazového řádku příkaz Zoom a
stiskněte ENTER
-
zvolte volbu O jako okno a potvrďte klávesou
ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice levého dolního
okna zvětšení –20, -20, které potvrďte
klávesou ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice pravého horního
okna zvětšení 70, 100, které potvrďte
klávesou ENTER.
|
1.2
Druhý sled úkonů
|
|
Rozložení
obdélníka na 4 samostatné úsečky. Protože potřebujeme
zaoblit některé hrany obdélníka, musíme jej rozložit na
čtyři samostatné úsečky.
-
napište do příkazového řádku příkaz Rozlož
(tento příkaz najdete i na příkazové liště –
Modifikace) a stiskněte ENTER
-
označte kurzorem obdélník (kurzor má nyní tvar
čtverečku) potvrďte ENTER
-
dojde k rozložení obdélníka na 4 samostatné úsečky.
|
|
Vytvoření
zaoblení o poloměru 10 mm mezi úsečkami označenými
číslicemi a ,
pomocí nástroje ZAOBLI.
-
napište do příkazového řádku příkaz Zaoblit
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
musíme nejprve zadat poloměr zaoblení, proto zvolíme
volbu Rádius tím, že stiskneme písmeno R a
potvrdíme ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu poloměru tím, že napíšete
do příkazové řádky číslo 10 a opět potvrďte
ENTER.
|
|
Vytvoření
zaoblení o poloměru 10 mm mezi úsečkami označenými
číslicemi a .
-
napište do příkazového řádku příkaz Zaoblit
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
musíme označit úsečky, mezi kterými se má zaoblení
vytvořit, proto označte kurzorem myši úsečky a
(kurzor
má tvar čtverečku). Ihned do označení druhé úsečky
dojde k vytvoření zaoblení.
|
|
Vytvoření
zaoblení o poloměru 10 mm mezi úsečkami označenými
číslicemi a .
-
napište do příkazového řádku příkaz Zaoblit
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
musíme označit úsečky mezi kterými se má zaoblení
vytvořit, proto označte kurzorem myši úsečky a (kurzor
má tvar čtverečku). Ihned do označení druhé úsečky
dojde k vytvoření zaoblení.
|
Ještě než
provedeme označení příslušných os, musíme načíst čerchovanou čáru do
aktuálního výkresu. Celý postup je uveden v předchozím modulu.
|
Označené
objekty, kterým chceme přiřadit typ čáry čerchovaná.
-
postupně označte všechny prvky označené číslicí a to
tak, že na ně postupně kliknete levým tlačítkem
myši,
-
označené objekty se zobrazí čárkovanou čárou.
|
|
Volba Typ
čáry. Pomocí volby můžeme objektům přiřazovat typy
čar.
|
|
Volba
Čerchovaná čára (ACAD_ISO_10W100).
-
kliknete dvakrát rychle za sebou (dvojklik) na
zástupce čerchované čáry,
-
dojde k uzavření volby Typ čáry a označeným
objektům se přiřadí příslušný typ čáry,
-
ukončete příkaz stiskem klávesy ESC.
|
1.3
Třetí sled úkonů - tvorba
vodorovné kóty
Všechny příkazy
související s kótováním jsou obsaženy v nabídce Hlavního menu –
KÓTY. Zde najdeme všechny způsoby vytváření kót, nebo soustav
kót, které umisťujeme na výkres.
Vytváření kót
má několik částí:
-
výběr
typu kóty v nabídce KÓTY,
-
označení bodů nebo objektů, ke kterým se má kóta umístit,
-
pokud
jde o délkovou kótu (přímá, šikmá, řetězová apod.) zadáváme dva
body (většinou koncové) které vymezují délku, kterou chceme
zakótovat,
-
pokud
jde o nedélkové kóty (poloměr, průměr, úhel apod.) označujeme
pouze příslušný objekt (kružnici, oblouk, křivku apod.),
-
označení místa, na které se má umístit vlastní kóta.
V dalším řešení
příkladu se nejprve zaměříme na vytvoření přímých kót, které jsou
patrné na zadání příkladu. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá. Musíme pouze označit dva body, které tvoří délku, kterou
chceme zakótovat.
|
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Přímá kóta. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá.
|
|
Volba bodů,
které vymezují délku kóty. Protože AutoCAD pracuje
v uchopovacím režimu snažíme se umístit kurzor tak, aby
se objevil žlutý uchopovací čtverec. Označení bodu s
číslem.
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem .
V okamžiku, kdy se objeví žlutý uchopovací čtvereček
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení jednoho koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Označení
bodu s číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem .
V okamžiku, kdy se objeví žlutý uchopovací
čtvereček, stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení druhého koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka myši umístíte kótu do vámi
označeného místa.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.4
Čtvrtý sled úkonů - tvorba svislých
kót
Nyní tedy můžeme
vytvářet svislé přímé kóty, které budeme zadávat jako koncové body,
nebo průsečíky.
Vytváření přímé
svislé kóty o délce 25.8 mm
|
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Přímá kóta. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá.
|
|
Volba bodů,
které vymezují délku kóty. Označení bodu s číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem .
V okamžiku, kdy se objeví žlutý uchopovací
čtvereček, stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení jednoho koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Označení
bodu s číslem .
Tento bod není koncový, ale tvoři jej průsečík mezi
vodorovnou osou a jednou stranou.
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem .
V okamžiku, kdy se objeví žlutý uchopovací
čtvereček, stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení druhého koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka umístíte kótu do označeného
místa.
|
Vytváření přímé
svislé kóty o délce 80 mm
|
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót |
|
Volba
Přímá kóta. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá. |
|
Volba bodů,
které vymezují délku kóty. Označení bodu s číslem .
Tento bod není koncový, ale tvoří jej průsečík mezi
svislou osou a jednou stranou.
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem ,
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení jednoho koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Označení
bodu s číslem .
Tento bod není koncový, ale tvoří jej průsečík mezi
svislou osou a jednou stranou.
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem ,
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení druhého koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka umístíte kótu do označeného
místa.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.5
Pátý sled úkonů - tvorba kóty průměru
Nyní můžeme vytvořit kótu průměru středové kružnice o poloměru 15
mm. Zde již nebudeme muset vymezovat body, které vymezují délku
prvku, ale pouze označíme prvek, který chceme zakótovat.
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Průměr. Kótovat průměr můžeme i jiným objektům než
je kružnice.
|
|
Volba
objektu, ke kterému chceme vytvořit kótu průměru.
Označení kružnice s číslem .
-
přesuňte kurzor myši (má tvar malého čtverečku) na
kružnici označenou číslem ,
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kružnice (čárkovanou čárou), kterou
chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka umístíte kótu do označeného
místa.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
1.6
Šestý sled úkonů - tvorba kót
poloměrů
Nyní dokončíme
celé kótování obrázku tím, že vytvoříme kótu poloměru oblouku
zaoblení. Postup vytváření kóty poloměru je shodný se způsobem
vytváření kóty průměru.
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Poloměr. Kótovat poloměr můžeme i jiným objektům než
je kružnice.
|
|
Volba
objektu, ke kterému chceme vytvořit kótu poloměru.
Označení oblouku s číslem .
-
přesuňte kurzor myši (má tvar malého čtverečku) na
oblouk označený číslem ,
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení oblouku zaoblení (čárkovanou
čárou), který chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka umístíte kótu do označeného
místa.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
|