1
Vytváření šrafování v AutoCADu
V programu AutoCAD
nakreslete výkres, který je patrný z níže uvedeného obrázku. V tomto
výkrese upravte vzhled os tak, aby byly nakresleny čerchovanou čáru.
Následně tento výkres vyšrafujte. Zdrojový výkres pro tento příklad
je k dispozici
zde.
1.1
První sled úkonů
|
A |
Vytvoření
uživatelského souřadného systému USS s počátkem v bodě
150, 150, 0
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte ENTER
-
zadejte z klávesnice nový počátek souřadného systému
150, 150 a potvrďte ENTER.
|
B |
Vytvoření
dvou úseček, které budou tvořit osy souměrnosti celého
obrazce. Vytvoření první osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz Úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu -50, 0 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 50, 0
a opět potvrďte ENTER
|
C |
Vytvoření
druhé osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz Úsečka a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu 0, -50 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 0, 50
a opět potvrďte ENTER
|
D |
Vytvoření
kružnice s poloměrem 40 mm a středem v bodě 0, 0.
-
napište do příkazového řádku příkaz Kružnice
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice středu kružnice (tento bod je
možné označit i kurzorem myši) 0, 0 a
potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu poloměru kružnice 40
a stiskněte klávesu ENTER.
|
E |
Vytvoření
čtverce o hraně 40 mm jehož levý dolní roh leží v bodě
v bodě - 20, - 20.
-
napište do řádku příkaz Obdélník a stiskněte
ENTER
-
zadejte souřadnice prvního (levého dolního rohu)
obdélníka -20, - 20 a potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice pravého horního rohu obdélníka,
tyto souřadnice 20, 20 potvrďte klávesou
ENTER.
|
F |
Příkaz EKVID
pro vytvoření rovnoběžek s osami a . Tyto
rovnoběžky budeme v další části upravovat tak, aby
vznikl požadovaný výřez. Tento příkaz má následující
části:
-
zadáme vzdálenost v jaké se má rovnoběžka nakreslit,
-
označíme objekt ke kterému se má rovnoběžka
vytvořit,
-
kurzorem myši naznačíme na kterou stranou (nalevo
nebo napravo) od originálního výkresu má nakreslit
jeho rovnoběžka.
|
G |
Vytvoření
úsečky ,
která se má vytvořit jako rovnoběžka ve vzdálenosti 30
mm směrem nahoru od originální úsečky (vodorovná osa ).
-
napište do příkazového řádku příkaz Ekvid a
stiskněte ENTER
-
nejprve musíme z klávesnice zadat v jaké vzdálenosti
se má rovnoběžka nakreslit. Proto zadejte
z klávesnice číslo 30 a potvrďte jej klávesou
ENTER.
-
nyní
musíme označit úsečku ke které chceme kreslit
rovnoběžku. Proto klikněte kurzorem myši (kurzor má
nyní tvar malého čtverečku) na úsečku označenou
číslicí . Po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou.
-
poslední částí příkazu je zadání umístění rovnoběžné
úsečky. Není nutné ukazovat kurzorem na přesné
místo, stačí pouze naznačit stranu na kterou se má
rovnoběžka vykreslit. Proto klikněte myší někam do
oblasti kde je na obrázku umístěna úsečka . Ta
se ihned po tomto kliknutí nakreslí. Stiskněte
klávesu pro ukončení příkazu ESC.
|
H |
Vytvoření
úsečky ,
která se má vytvořit jako rovnoběžka ve vzdálenosti 10
mm napravo od originální úsečky (svislá osa ).
-
napište do příkazového řádku příkaz Ekvid a
stiskněte ENTER
-
zadejte v jaké vzdálenosti se má rovnoběžka
nakreslit. Proto zadejte z klávesnice číslo 10
a potvrďte jej klávesou ENTER.
-
označte úsečku ke které chceme kreslit rovnoběžku.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
písmenem .
-
poslední částí příkazu je zadání umístění rovnoběžné
úsečky. Proto klikněte myší někam do oblasti kde je
na obrázku umístěna úsečka .
|
CH |
Vytvoření
úsečky ,
která se má vytvořit jako rovnoběžka ve vzdálenosti 10
mm nalevo od originální úsečky (svislá osa ).
-
napište do příkazového řádku příkaz Ekvid a
stiskněte ENTER
-
zadejte v jaké vzdálenosti se má rovnoběžka
nakreslit. Proto zadejte z klávesnice číslo 10
a potvrďte jej klávesou ENTER.
-
označte úsečku ke které chceme kreslit rovnoběžku.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
písmenem .
-
poslední částí příkazu je zadání umístění rovnoběžné
úsečky. Proto klikněte myší někam do oblasti kde je
na obrázku umístěna úsečka .
|
I |
Zvětšení
zobrazení aktuálního pohledu na výkres.
-
napište do příkazového řádku příkaz Zoom a
stiskněte ENTER
-
zvolte volbu O jako okno a potvrďte klávesou
ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice levého dolního
okna zvětšení –50, -50, které potvrďte
klávesou ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice pravého horního
okna zvětšení 50, 50, které potvrďte klávesou
ENTER.
|
1.2
Druhý sled úkonů
|
A |
Ořezání
segmentů úseček a .
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedených
úseček. Proto klikněte kurzorem myši (kurzor má nyní
tvar malého čtverečku) na úsečku označenou číslem , po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segmenty úsečeka ,
které chceme odstranit a které se budou během
označování automaticky vymazávat. Ukončení příkazu
provedeme stiskem klávesy ENTER.
|
B |
Ořezání
segmentů úseček a.
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční čáru,
která tvoří hranici ořezání uvedených úseček. Proto
klikněte kurzorem myši na kružnici označenou číslem, po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segmenty úsečeka ,
které chceme odstranit a které se budou během
označování automaticky vymazávat. Ukončení příkazu
provedeme stiskem klávesy ENTER.
|
C |
Ořezání
segmentu úsečky .
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedené úsečky.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
číslem nebo , po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segment úsečky ,
kterou chceme odstranit a která se během označování
automaticky vymaže. Ukončení příkazu provedeme
stiskem klávesy ENTER.
|
D |
Ořezání
segmentu úsečky .
-
napište do příkazového řádku příkaz Ořež a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme vymezit hraniční
úsečku, která tvoří hranici ořezání uvedené úsečky.
Proto klikněte kurzorem myši na úsečku označenou
číslem nebo , po
jejím označení se vykreslí čárkovanou čárou. Tento
výběr musíte potvrdit klávesou ENTER
-
nyní
tedy označíme segment úsečky ,
kterou chceme odstranit a která se během označování
automaticky vymaže. Ukončení příkazu provedeme
stiskem klávesy ENTER.
|
1.3
Třetí sled úkonů
A |
Rozložení
kružnice na
dva samostatné segmenty.
-
napište do příkazového řádku příkaz Přeruš a
stiskněte ENTER
-
v první části příkazu musíme označit kružnici kterou
chceme přerušit. Proto označíme kurzorem myši
kružnici (je
nutné ji označit v místě kde je na obrázku umístěny
ikona čísla). Tento výběr musíte potvrdit klávesou
ENTER
-
nyní
tedy označíme bod ve kterém chceme kružnici
přerušit. Proto označte bod kurzorem
myši. Automaticky dojde k přerušení kružnice v daném
bodě a příkaz se ukončí.
|
B |
Rozložení
kružnice na
tři samostatné segmenty.
-
napište do příkazového řádku příkaz Přeruš a
stiskněte ENTER
-
označte kurzorem myši kružnici (je
nutné ji označit v místě, kde je na obrázku umístěny
ikona čísla). Tento výběr musíte potvrdit klávesou
ENTER
-
nyní
tedy označíme bod, ve kterém chceme kružnici
přerušit. Proto označte bod kurzorem
myši. Automaticky dojde k přerušení kružnice v daném
bodě a příkaz se ukončí.
|
1.4
Čtvrtý sled úkonů
Nyní musíme
vyšrafovat oblast tvořící průnik mezi čtvercem a kružnicí. Postup
šrafování se skládá ze dvou částí: v první části nastavíme typ šrafů.
V druhé části označíme oblast šrafování.
Na tomto místě je
nutné upozornit na to, že oblast šrafování musí být uzavřená a
přesně ohraničená, proto musí být jednoznačné průsečíky a styky čar,
jinak nedojde k vyšrafování požadované oblasti.
|
|
Volba
ŠRAFY příkazové lišty. Pomocí této volby můžeme
šrafovat libovolné uzavřené oblasti výkresu.
-
klikněte levým tlačítkem na tuto volbu, nebo do
příkazového řádku zadejte příkaz Šrafy,
-
dojde k otevření panelu HRANIČNÍ ŠRAFOVÁNÍ.
|
|
Panel
HRANIČNÍ ŠRAFOVÁNÍ. V tomto panelu můžeme vybrat typ
šrafů a potom definovat oblast šrafování. |
|
Výběr TYPU
ŠRAFOVÁNÍ. AutoCAD obsahuje mnoho různých typů šrafů,
proto je nutné vybrat určitý typ (především s ohledem na
typ šrafovaného materiálu).
-
pomocí rolovací šipky otevřete položku TYP
ŠRAFOVÁNÍ,
-
z uvedeného seznamu vyberte typ šrafování ANSI 31
tak, že na něj jednou kliknete levým tlačítkem myši.
|
|
Výběr
oblasti šrafování. Nyní musíme označit oblast, která se
má vyšrafovat. Tato oblast musí být uzavřená, jinak
nedojde k jejímu vyšrafování.
-
klikněte levým tlačítkem myši na tlačítko označené
číslem ,
-
panel HRANIČNÍ ŠRAFOVÁNÍ se uzavře a můžete
ve výkresu pomocí kurzoru myši označit objekty které
tvoří oblast šrafování. Proto označte všechny
objekty označené čísly a .
Kurzor myši má tvar malého čtverečku. V průběhu
označování se označené objekty budou vykreslovat
čárkovanou čárou.
-
ukončení
výběru prvků (pokud jsou všechny označeny) provedete
stiskem klávesy ENTER,
-
znovu se
spustí panel HRANIČNÍ ŠRAFOVÁNÍ, v tomto
panelu stiskněte tlačítko OK,
-
dojde k
uzavření panelu HRANIČNÍ ŠRAFOVÁNÍ
a vyšrafování označené oblasti požadovaným typem
šrafování.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
|
2
Vytváření odkazů v AutoCADu
V programu AutoCAD nakreslete výkres, který je patrný z níže
uvedeného obrázku. V tomto výkrese upravte vzhled os tak, aby byly
nakresleny čerchovanou čáru. Následně tento výkres okótujte a
doplňte o příslušné popisy. Zdrojový výkres pro tento příklad je k
dispozici
zde.
2.1 První
sled úkonů
|
|
Vytvoření
uživatelského souřadného systému USS s počátkem v bodě
60, 60, 0.
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte ENTER
-
zadejte s klávesnice nový počátek souřadného systému
60, 60 (pokud pracujeme v rovině, není nutné
zadávat i souřadnici ve směru osy z, která má
hodnotu 0) a potvrďte ENTER.
|
|
Vytvoření
dvou úseček, které budou tvořit osy souměrnosti celého
obrazce. Vytvoření první osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz Úsečka
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu -10, 10 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 110, 10
a opět potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
druhé osy.
-
napište do příkazového řádku příkaz Úsečka a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu 90, -15 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 90, 35
a opět potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
obdélníku s šířkou 40 a výškou 20 mm jehož levý dolní
roh leží v bodě v bodě 0, 0.
-
napište do příkazového řádku příkaz Obdélník
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice prvního (levého dolního rohu)
obdélníka (tento bod je možné označit i kurzorem
myši) 0, 0 a potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice pravého horního rohu obdélníka,
tyto souřadnice 40, 20 potvrďte klávesou
ENTER.
|
|
Vytvoření
obdélníku s šířkou 15 a výškou 30 mm jehož levý dolní
roh leží v bodě v bodě 40, - 5.
-
napište do řádku příkaz Obdélník a stiskněte
ENTER
-
zadejte souřadnice prvního (levého dolního rohu)
obdélníka 40, - 5 a potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice pravého horního rohu obdélníka,
tyto souřadnice 55, 25 potvrďte klávesou
ENTER.
|
|
Vytvoření
kružnice s poloměrem 15 mm a středem v bodě 90, 10.
-
napište do příkazového řádku příkaz Kružnice
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice středu kružnice (tento bod je
možné označit i kurzorem myši) 90, 10 a
potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu poloměru kružnice 15
a stiskněte klávesu ENTER.
|
|
Vytvoření
kružnice s poloměrem 10 mm a středem v bodě 90, 10.
-
napište do řádku příkaz Kružnice a stiskněte
ENTER
-
zadejte souřadnice středu kružnice 90, 10 a
potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu průměru kružnice 10
a stiskněte klávesu ENTER.
|
|
Vytvoření
úsečky, která naznačuje povrchovou úpravu materiálu.
-
napište do příkazového řádku příkaz Úsečka a
stiskněte ENTER
-
zadejte souřadnice počátečního bodu 0, 22 a
potvrďte ENTER
-
zadejte souřadnice koncového bodu úsečky 40, 22
a opět potvrďte ENTER
|
|
Zvětšení
zobrazení aktuálního pohledu na výkres.
-
napište do příkazového řádku příkaz Zoom a
stiskněte ENTER
-
zvolte volbu O jako okno a potvrďte klávesou
ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice levého dolního
okna zvětšení –10, -10, které potvrďte
klávesou ENTER
-
zadejte pomocí klávesnice souřadnice pravého horního
okna zvětšení 110, 30, které potvrďte
klávesou ENTER.
|
2.2
Druhý sled úkonů
|
|
Rozložení
obdélníka na 4 samostatné úsečky. Protože potřebujeme
zkosit některé hrany obdélníka, musíme jej rozložit na
čtyři samostatné úsečky.
-
napište do příkazového řádku příkaz Rozlož
(tento příkaz najdete i na příkazové liště –
Modifikace) a stiskněte ENTER
-
označte kurzorem obdélník (kurzor
má nyní tvar čtverečku) potvrďte ENTER
-
dojde k rozložení obdélníka na 4 samostatné úsečky.
|
|
Nastavení
možnosti a velikosti zkosení 2 x 45° mezi úsečkami
označenými číslicemi a ,
pomocí nástroje ZKOS.
-
napište do příkazového řádku příkaz Zkos
(tento příkaz můžeme vybrat i na příkazové liště) a
stiskněte ENTER
-
musíme nejprve zadat velikost zkosení ve směru osy x
a y, proto zvolíme volbu HRANA tím, že stiskneme
písmeno H a potvrdíme ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu zkosení ve směru osy x tak,
že napíšete do příkazové řádky číslo 2 a opět
potvrďte ENTER
-
zadejte číselnou hodnotu zkosení ve směru osy y tak,
že napíšete do příkazové řádky číslo 2 a opět
potvrďte ENTER
|
|
Vytvoření
zkosení o velikosti 2 x 45° mezi úsečkami označenými
číslicemi a .
-
napište do příkazového řádku příkaz Zkos a
stiskněte ENTER
-
musíme označit úsečky mezi kterými se má zkosení
vytvořit, proto označte kurzorem myši úsečky a
(kurzor
má tvar čtverečku). Ihned do označení druhé úsečky
dojde k vytvoření zkosení.
|
|
Vytvoření
zkosení o velikosti 2 x 45° mezi úsečkami označenými
číslicemi a .
-
napište do příkazového řádku příkaz Zkos a
stiskněte ENTER
-
musíme označit úsečky mezi kterými se má zkosení
vytvořit, proto označte kurzorem myši úsečky a .
Ihned do označení druhé úsečky dojde k vytvoření
zaoblení.
|
Nyní když máme nakresleny všechny objekty výkresu, můžeme přistoupit
k nastavení vzhledu os a čar naznačení povrchové úpravy. Ještě dříve
než začneme osy a čáry upravovat musíme do aktuálně otevřeného
výkresu načíst příslušné typy čar (čerchovanou a Čerchovanou se
dvěma tečkami).
|
|
Volba Typ
čáry. Pomocí této volby můžeme označeným
objektům přiřazovat typy čar. |
|
Volba
Další… Po kliknutí levým tlačítkem myši
se zobrazí následující panel, který je popsán v bodě 3. |
|
Panel
Správce typu čáry. Pomocí voleb tohoto panelu
můžeme do aktuálního výkresu přidávat různé typy čar. |
|
Volba
Načíst… Pokud zvolíme tuto volbu spustí se další
panel, který zobrazuje všechny typy čar, které obsahuje
databáze programu AutoCAD. |
|
Panel Načíst
typy čar. Tento panel zobrazuje všechny položky
databáze Typ čar AutoCADu. V tomto panelu můžeme
vyhledat příslušné typy čar, které chceme použít
v aktuálním výkrese. |
|
Konkrétní
označené typy čar, které chceme načíst do výkresu.
Označená čerchovaná čára.
-
klikněte levým tlačítkem na příslušný typ čáry (ISO
čerchovaná),
-
stiskněte klávesu CTRL a označte další
požadovaný typ čáry (ISO čerchovaná se dvěma
tečkami).
|
|
Označená
čerchovaná čára.
|
> |
Potvrzovací
tlačítko OK, kterým načtete označené typy čar
do aktuálního výkresu. |
Teď když máme
načtené typy čar čárkovaná a čerchovaná ve výkrese, můžeme
přistoupit k přiřazení těchto typů čar objektům na výkrese.
Toto přiřazení se
děje ve dvou krocích: v prvním kroku označím pomocí kurzoru myši
všechny objekty, kterým chci přiřadit jeden určitý typ čáry.
V druhém kroku potom tento určitý typ čáry vyberu ze seznamu
obsaženého ve volbě Typ čáry.
|
Označené
objekty, kterým chceme přiřadit typ čáry čerchovaná.
-
postupně označte všechny prvky označené číslicí a to
tak, že na ně postupně kliknete levým tlačítkem
myši,
-
označené objekty se zobrazí čárkovanou čárou
s uchopovacími čtverečky
-
otevřete volbu TYP ČÁRY pomocí rolovacího prvku
umístěného v pravé části této volby
-
kliknete dvakrát rychle za sebou (dvojklik) na
zástupce čerchované čáry (ACAD_ISO_10W100).
|
|
Označený
objekt, kterému chceme přiřadit typ čáry čerchovaná
s dvěmi tečkami.
-
označte prvek označený číslicí a to
tak, že na něj kliknete levým tlačítkem myši,
-
označený objekt se zobrazí čárkovanou čárou
s uchopovacími čtverečky
-
otevřete volbu TYP ČÁRY pomocí rolovacího prvku
umístěného v pravé části této volby
-
kliknete dvakrát rychle za sebou (dvojklik) na
zástupce čerchované čáry s dvěmi tečkami (ACAD_ISO_05W100).
-
ukončete příkaz stiskem klávesy ESC.
|
2.3
Třetí sled úkonů
Všechny příkazy
související s kótováním jsou obsaženy v nabídce Hlavního menu –
KÓTY. Zde najdeme všechny způsoby vytváření kót, nebo soustav
kót, které umisťujeme na výkres.
Vytváření kót má několik částí:
-
výběr
typu kóty v nabídce KÓTY,
-
označení bodů nebo objektů, ke kterým se má kóta umístit,
-
pokud
jde o délkovou kótu (přímá, šikmá, řetězová apod.) zadáváme dva
body (většinou koncové) které vymezují délku, kterou chceme
zakótovat,
-
pokud
jde o nedélkové kóty (poloměr, průměr, úhel apod.) označujeme
pouze příslušný objekt (kružnici, oblouk, křivku apod.),
-
označení místa, na které se má umístit vlastní kóta.
Vytváření přímé
vodorovné kóty o délce 55 mm
|
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Přímá kóta. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá.
|
|
Volba bodů,
které vymezují délku kóty. Protože AutoCAD pracuje
v uchopovacím režimu snažíme se umístit kurzor tak, aby
se objevil žlutý uchopovací čtverec. Označení bodu s
číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem .
V okamžiku kdy se objeví žlutý uchopovací čtvereček
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení jednoho koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Označení
bodu s číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem .
V okamžiku kdy se objeví žlutý uchopovací čtvereček
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení druhého koncového bodu úsečky,
kterou chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka myši umístíte kótu do vámi
označeného místa.
|
Vytváření přímé vodorovné kóty o
délce 15 mm
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Přímá kóta. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá.
|
|
Volba bodů,
které vymezují délku kóty. Protože AutoCAD pracuje
v uchopovacím režimu snažíme se umístit kurzor tak, aby
se objevil žlutý uchopovací čtverec. Označení bodu s
číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení jednoho koncového bodu úsečky.
|
|
Označení
bodu s číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení druhého koncového bodu úsečky.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka myši umístíte kótu do vámi
označeného místa.
|
Vytváření přímé
vodorovné kóty o délce 2 mm
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Přímá kóta. Přímá kóta může být jak vodorovná tak
svislá.
|
|
Volba bodů,
které vymezují délku kóty. Označení bodu s číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení jednoho koncového bodu úsečky.
|
|
Označení
bodu s číslem .
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení druhého koncového bodu úsečky.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka myši umístíte kótu do vámi
označeného místa.
|
Úprava hodnoty kóty 2 mm na 2 x 45°
Nyní musíme tuto
kótu opravit, protože chceme, aby označovala kótu zkosení o
velikosti 2 x 45°. Postupujeme tak, že příslušnou kótu označíme a
vyvoláme si její vlastnosti. Vlastnost TEXT kóty potom umožňuje
přepsat aktuálně zobrazené číselné nebo textové údaje.
|
|
Označení
kóty kterou chceme upravovat.
-
klikněte levým tlačítkem myši na kótu označenou
číslem ,
-
kóta
se vykreslí čárkovanou čárou a zobrazí se uchopovací
čtverečky.
|
|
Vyvolání
místní nabídky kóty a zobrazení jejích VLASTNOSTÍ.
-
umístěte kurzor myši na označenou kótu a stiskněte
pravé tlačítko myši,
-
ze
zobrazené místní nabídky zvolte položku Vlastnosti
označenou číslem a to
tak že na tuto volbu jednou klikněte levým tlačítkem
myši.
|
|
Panel
vlastností označené kóty.
|
|
Vlastnost
PŘEPSÁNÍ TEXTU. Pomocí této volby můžeme zapsat
novou hodnotu označené kóty.
-
klikněte levým tlačítkem myši na tuto vlastnost,
-
vlastnost se označí a v části pro zadávání
přepisujícího textu se objeví kurzor na jehož pozici
můžeme zapisovat nové údaje.
|
|
Zadání
přepisujícího textu.
-
zapište do políčka hodnotu 2 x 45° pomocí
klávesnice,
-
stiskem klávesy ENTER tuto novou hodnotu kóty
potvrdíte,
-
můžete uzavřít panel VLASTNOSTI označené
kóty.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
Vytvoření kóty
průměru první soustředné kružnice
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Průměr. Kótovat průměr můžeme i jiným objektům než
je kružnice.
|
|
Volba
objektu, ke kterému chceme vytvořit kótu průměru.
Označení kružnice s číslem .
-
přesuňte kurzor myši (má tvar malého čtverečku) na
kružnici označenou číslem ,
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kružnice (čárkovanou čárou), kterou
chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka umístíte kótu do označeného
místa.
|
Vytvoření kóty
průměru druhé soustředné kružnice
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Průměr. Kótovat průměr můžeme i jiným objektům než
je kružnice.
|
|
Volba
objektu, ke kterému chceme vytvořit kótu průměru.
Označení kružnice s číslem .
-
přesuňte kurzor myši (má tvar malého čtverečku) na
kružnici označenou číslem ,
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kružnice (čárkovanou čárou), kterou
chceme zakótovat.
|
|
Určení
polohy kóty. V této části příkazu můžeme pomocí kurzoru
myši určit místo do kterého chceme umístit kótu.
-
umístěte kurzor myši přibližně do místa kde je
umístěno číslo na
předchozím obrázku, do tohoto místa chceme umístit
aktuálně vytvářenou kótu,
-
stiskem levého tlačítka umístíte kótu do označeného
místa.
|
2.4
Čtvrtý sled úkonů
Nyní musíme
vytvořit odkazy, které popisují tvarové podrobnosti prvku a také
popisují povrchovou úpravu prvku. Postup vytváření odkazových čar a
jejich popisků se skládá z několika částí. V první části nakreslíme
vlastní odkazovou čáru. V druhé části potom zadáváme velikost písma
popisku a konečně ve třetí části zadáváme vlastní text popisku. Až
úplně na závěr upravíme velikost a polohu textu popisku pomocí
kurzoru myši.
Vytvoření odkazu s textem F 2,5 x
0,3
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Multiodkaz. Volba umožňuje vytvářet odkazové čáry a
jejich popisy.
|
|
Volba bodu,
který je počátečním bodem odkazové čáry.
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení počátečního bodu odkazové čáry.
|
|
Nakreslení
odkazové čáry.
-
Pomocí kurzoru myši nakreslete odkazovou čáru
označenou číslem (tzn.
zadejte kurzorem myši její koncový bod),
-
dojde k nakreslení odkazové čáry
|
|
Vytvoření
popisku odkazové čáry.
-
v dalším kroku jsme vyzváni k zadání textu: F 2,5
x 0,3
-
postup tvorby textového popisku je uveden v dalším
textu
|
|
Kurzor pro
vložení textového popisku.
|
|
Zapisovaný
text.
|
|
Doplňkový
panel Formátování textu.
|
|
Potvrzovací
tlačítko OK.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
Vytvoření odkazu s textem CEM. KAL.
|
Položka
Hlavního menu KÓTY. V této nabídce jsou obsaženy
všechny příkazy pro vytváření kót a sestav kót
|
|
Volba
Multiodkaz. Volba umožňuje vytvářet odkazové čáry a
jejich popisy.
|
|
Volba bodu,
který je počátečním bodem odkazové čáry.
-
přesuňte kurzor myši k bodu označenému číslem a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení počátečního bodu odkazové čáry.
|
|
Nakreslení
odkazové čáry.
-
Pomocí kurzoru myši nakreslete odkazovou čáru
označenou číslem (tzn.
zadejte kurzorem myši její koncový bod),
-
dojde k nakreslení odkazové čáry
|
|
Vytvoření
popisku odkazové čáry.
|
|
Kurzor pro
vložení textového popisku.
|
|
Zapisovaný
text.
|
|
Doplňkový
panel Formátování textu.
|
|
Potvrzovací
tlačítko OK.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde |
|