Aplikace matematiky:
booleovské operace v prostoru |
|
Samostatné
cvičení 1 - použití booleovských operací
V programu AutoCAD nakreslete 3D
výkres, který je patrný z níže uvedeného obrázku. Zdrojový výkres
pro tento příklad je k dispozici
zde.
Izometrický
pohled 2D výkres
Metodické pokyny pro
vypracování:
|
Zadání počtu
ISO čar pro vykreslení struktury sítě válce.
|
Nastavení
axonometrického pohledu pomocí příkazu OKO.
-
zadejte příkaz Oko
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte atributy nastavení zobrazení na –1, -1, 1
a ¿,
-
dojde k zobrazení izometrického pohledu.
|
Vytvoření
kvádru s počátkem
v bodě 0, 0, 0 a délkou 200 mm, šířkou 150 mm, výškou 30
mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru 0, 0, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D, protože chceme určit rozměry
všechny kvádru pomocí délek stran a ¿,
-
zadejte délku strany kvádru 200 a
¿,
-
zadejte šířku kvádru 150 a
¿,
-
zadejte výšku kvádru 30 a
¿.
|
Vytvoření
kvádru s počátkem
v bodě 0, 120, 30 a délkou 200 mm, šířkou 30 mm, výškou
30 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru 0, 120, 30 a
¿,
-
zadejte volbu D, protože chceme určit rozměry
všechny kvádru pomocí délek stran a ¿,
-
zadejte délku strany kvádru 200 a
¿,
-
zadejte šířku kvádru 30 a
¿,
-
zadejte výšku kvádru 30 a
¿.
|
Vytvoření
kvádru s počátkem
v bodě 0, 0, 20 a délkou 100 mm, šířkou 90 mm, výškou 10
mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru 0, 0, 20 a
¿,
-
zadejte volbu D, protože chceme určit rozměry
všechny kvádru pomocí délek stran a ¿,
-
zadejte délku strany kvádru 100 a
¿,
-
zadejte šířku kvádru 90 a
¿,
-
zadejte výšku kvádru 10 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 50, 45, 0, podstavou o poloměru 20 mm
a výškou 20 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 50, 45, 0
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 20 a
¿,
-
zadejte výšku válce 20 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 150, 45, 20, podstavou o poloměru 30 mm
a výškou 10 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 150, 45,
20 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 30 a
¿,
-
zadejte výšku válce 10 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 150, 45, 0, podstavou o poloměru 20 mm
a výškou 20 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 150, 45,
0 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 20 a
¿,
-
zadejte výšku válce 20 a
¿.
|
Vytvoření
SJEDNOCENÍ těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podvolbu SJEDNOCENÍ,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr s číslem ,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr s číslem ,
-
stiskem klávesy ENTER dojde ke sjednocení
obou těles.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podvolbu ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený kvádr s číslem a
stiskem klávesy ENTER potvrďte tento výběr,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr s číslem a
stiskem klávesy ENTER potvrďte tento výběr.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES, a také zvolte
podvolbu ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený kvádr s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem a
¿.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES, a také zvolte
podvolbu ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený kvádr s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem a
¿.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES, a také zvolte
podvolbu ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený kvádr s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem a
¿.
|
Vytvoření
Gouraudova stínování objektu.
-
otevřete položku Hlavního menu ZOBRAZIT,
-
zvolte položku STYLY ZOBRAZENÍ,
-
zvolte podvolbu KONCEPČNÍ,
-
označte vystínované těleso pomocí
kurzoru myši,
-
stiskněte pravé tlačítko myši pro vyvolání místní
nabídky,
-
v místní nabídce klikněte na volbu VLASTNOSTI,
-
v panelu vlastností změňte barvu stínu objektu,
pomocí vlastnosti BARVA.
|
|
Samostatné
cvičení 2 - použití booleovských operací
V programu AutoCAD nakreslete 3D výkres, který je patrný z níže
uvedeného obrázku. Zdrojový výkres pro tento příklad je k dispozici
zde.
Izometrický
pohled 2D výkres
Metodické pokyny pro vypracování:
|
Zadání počtu
ISO čar pro vykreslení struktury sítě koule.
|
Nastavení
axonometrického pohledu pomocí příkazu OKO.
-
zadejte příkaz Oko
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte atributy nastavení zobrazení na –1, -1, 1
a ¿,
-
dojde k zobrazení izometrického pohledu.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 0, 0, 0, podstavou o poloměru 25 mm
a výškou 40 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 0, 0
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 25 a
¿,
-
zadejte výšku válce 40 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 0, 0, 0, podstavou o poloměru 10 mm
a výškou 40 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 0, 0
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 10 a
¿,
-
zadejte výšku válce 40 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 0, 200, -10, podstavou o poloměru 50 mm
a výškou 60 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 200,
-10 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 50 a
¿,
-
zadejte výšku válce 60 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 0, 200, -10, podstavou o poloměru 20 mm
a výškou 60 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 200,
-10 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 20 a
¿,
-
zadejte výšku válce 60 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 0, 80, 30, podstavou o poloměru 10 mm
a výškou 10 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 80, 30
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 10 a
¿,
-
zadejte výšku válce 10 a
¿.
|
Vytvoření
válce se středem
základny v bodě 0, 120, 30, podstavou o poloměru 10 mm
a výškou 10 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 120,
30 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 10 a
¿,
-
zadejte výšku válce 10 a
¿.
|
Vytvoření
kvádru s počátkem
v bodě -20, 0, 0 a délkou 40 mm, šířkou 200 mm, výškou
40 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -20, 0, 0 a
¿,
-
zadejte koncový bod kvádru 20, 200,40 a
¿.
|
Vytvoření
kvádru s počátkem
v bodě -10, 80, 30 a délkou 20 mm, šířkou 40 mm, výškou
10 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -10, 80, 30 a
¿,
-
zadejte koncový bod kvádru 10, 120, 40 a
¿.
|
Vytvoření
kvádru s počátkem
v bodě -50, 190, -10 a délkou 10 mm, šířkou 20 mm,
výškou 60 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -50, 190, -10 a
¿,
-
zadejte koncový bod kvádru -40, 210, 50 a
¿.
|
Vytvoření
SJEDNOCENÍ těles , a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podvolbu SJEDNOCENÍ,
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem ,
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem ,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr s číslem ,
-
stiskem klávesy ENTER dojde ke sjednocení
obou těles.
|
Vytvoření
SJEDNOCENÍ těles , a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podvolbu SJEDNOCENÍ,
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem ,
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem ,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr s číslem ,
-
stiskem klávesy ENTER dojde ke sjednocení
obou těles.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podpoložku ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený válec s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr s číslem a
¿.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podpoložku ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený válec s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem a
¿.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podpoložku ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený válec s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí kurzoru myši označte válec s číslem a
¿.
|
Vytvoření
ROZDÍLU těles a .
-
otevřete položku Hlavního menu MODIFIKACE,
-
zvolte položku EDITACE TĚLES,
-
zvolte podpoložku ROZDÍL,
-
pomocí kurzoru myši označte upravený kvádr s číslem a
¿
(¿
= Enter),
-
pomocí
kurzoru myši označte upravený kvádr s číslem a
¿.
|
Vytvoření
Gouraudova stínování objektu.
-
otevřete položku Hlavního menu ZOBRAZIT,
-
zvolte položku STYLY ZOBRAZENÍ,
-
zvolte podvolbu KONCEPČNÍ,
|
Vytvoření
pohledu 3D ORBIT pro manipulaci s tělesem
v prostoru.
-
zvolte položku hlavního menu ZOBRAZIT,
-
vyberte podpoložku ORBITA a zvolte možnost VOLNÁ ORBITA,
-
přesuňte kurzor myši na jeden ze čtyř uchopovacích
bodů,
-
stiskněte levé tlačítko myši a držte ho,
-
pomocí posunutí myši doprava nebo doleva (případně
nahoru a dolů) zobrazte uvedené těleso tak jak
ukazuje následující obrázek:
|
|