Aplikace matematiky:
booleovské operace v prostoru |
|
1
Úprava těles pomocí booleovských operací
V programu AutoCAD
pomocí booleovských operací, nakreslete 3D výkres, který je patrný
z níže uvedeného obrázku. Zdrojový výkres pro tento příklad je k
dispozici
zde.
Axonometrický pohled
prvku 2D výkres prvku
1.1
První sled úkonů - tvorba základních těles
|
|
Vytvoření
souřadného systému USS s počátkem v bodě 100, 100, 0
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte volbu N a potvrďte
¿,
-
zadejte nový počátek souřadného systému 100, 100,
0 a
¿.
|
|
Nastavení
axonometrického pohledu pomocí příkazu OKO.
-
zadejte příkaz Oko
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte atributy nastavení zobrazení na –1, -1, 1
a ¿.
|
|
Zadání počtu
ISO čar pro vykreslení struktury sítě válce.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Válec se středem v bodě 0, 0, 0,
poloměrem 60 mm a výškou 80 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 0, 0
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 60 a
¿,
-
zadejte výšku válce 80 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Kvádr s počátkem v bodě -80, 0, 0,
délkou 160 mm, šířkou 130 mm a výškou 80 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -80, 0, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D, protože chceme určit rozměry
všechny kvádru pomocí délek stran a
¿,
-
zadejte délku strany kvádru 160 a
¿,
-
zadejte šířku kvádru 130 a
¿,
-
zadejte výšku kvádru 80 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Kvádr s počátkem v bodě -60, 130,
0, délkou 120 mm, šířkou 30 mm a výškou 80 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -60, 130, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D, protože chceme určit rozměry
všechny kvádru pomocí délek stran a
¿,
-
zadejte délku strany kvádru 120 a
¿,
-
zadejte šířku kvádru 30 a
¿,
-
zadejte výšku kvádru 80 a
¿.
|
1.2
Druhý sled úkonů - použití booleovské
operace rozdíl
Dále použijeme
booleovských operací, které jsou základní technikou pro tvorbu
složitějších prostorových těles pomocí množinových operací, které
jsou výkonným nástrojem pro tvorbu 3D scén a objektů.
|
Položka
Hlavního menu MODIFIKACE. V této nabídce jsou
obsaženy všechny příkazy pro úpravu 3D těles.
|
|
Volba
EDITACE TĚLES. Pomocí této volby můžete upravovat
jakákoliv 3D tělesa.
|
|
Podvolba
ROZDÍL. Tato volba zobrazí plochu, která je tvořena
rozdílem dvou různých těles. Automaticky nakreslí čáry
průniku těles.
|
|
Označení
kvádru s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na kvádr označený číslem , a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kvádru s číslem (vykreslí
se čárkovanou čárou).
-
stiskněte klávesu ENTER pro načtení kvádru .
|
|
Označení
válce s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na válec označenou číslem ,
a stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení válce s číslem ,
-
stiskněte klávesu ENTER pro rozdíl objektů a .
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
1.3
Třetí sled úkonů - použití booleovské
operace sjednocení
|
Položka
Hlavního menu MODIFIKACE. V této nabídce jsou
obsaženy všechny příkazy pro úpravu 3D těles.
|
|
Volba
EDITACE TĚLES. Pomocí této volby můžete upravovat
jakákoliv 3D tělesa.
|
|
Podvolba
SJEDNOCENÍ. Tato volby sjednotí označené 3D tělesa
do jednoho. Automaticky nakreslí čáry průniku těles.
|
|
Označení
kvádru s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na kvádr označený číslem , a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kvádru s číslem (vykreslí
se čárkovanou čárou).
|
|
Označení
tělesa s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na těleso označené číslem ,
a stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení tělesa s číslem ,
-
Stiskněte klávesu ENTER pro sjednocení těles a .
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
1.4
Čtvrtý sled úkonů - zobrazení
stínování
|
Položka
Hlavního menu ZOBRAZIT. V této nabídce jsou
obsaženy všechny příkazy pro zobrazování 3D těles.
|
|
Volba
STYLY ZOBRAZENÍ. Pomocí této volby můžete upravovat
stínování 3D tělesa.
|
|
|
|
Zobrazené 3D
těleso se
skrytými neviditelnými hranami.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
|
2 Úprava těles pomocí
vícenásobného rozdílu a sjednocení
V programu AutoCAD pomocí booleovských operací, nakreslete 3D
výkres, který je patrný z níže uvedeného obrázku.Zdrojový výkres pro
tento příklad je k dispozici
zde.
Axonometrický pohled
prvku 2D výkres prvku
2.1
První sled úkonů - tvorba základních těles
|
|
Vytvoření
souřadného systému USS s počátkem v bodě 100, 100, 0
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte
¿,
-
zadejte nový počátek souřadného systému 100, 100,
0 a
¿.
|
|
Nastavení
axonometrického pohledu pomocí příkazu OKO.
-
zadejte příkaz Oko
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte atributy nastavení zobrazení na –1, -1, 1
a ¿.
|
|
Zadání počtu
ISO čar pro vykreslení struktury sítě válce.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Válec se středem v bodě 0, 0, 0,
poloměrem 50 mm a výškou 40 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 0, 0
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 50 a
¿,
-
zadejte výšku válce 40 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Kvádr s počátkem v bodě -50, 0, 0,
délkou 100 mm, šířkou 220 mm a výškou 40 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -50, 0, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D a
¿,
zadejte délku strany kvádru 100 a
¿,
zadejte šířku kvádru 220 a
¿,
zadejte výšku kvádru 40 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Kvádr s počátkem v bodě -25, 170,
0, délkou 50 mm, šířkou 50 mm a výškou 40 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -25, 170, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D a
¿,
zadejte délku strany kvádru 50 a
¿,
zadejte šířku kvádru 50 a
¿,
zadejte výšku kvádru 40 a
¿.
|
2.2
Druhý sled úkonů - použití rozdílu a
sjednocení
|
Vytvoření
rozdílu těles a .
-
zvolte položku hlavního menu Modifikace,
-
zvolte podvolbu Editace těles,
-
zvolte volbu Rozdíl,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr a
stiskněte
¿,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr a
stiskněte
¿,
-
dojde k vytvoření rozdílu uvedených těles a také
k jejich sjednocení.
|
|
Vytvoření
sjednocení těles a .
-
zvolte položku hlavního menu Modifikace,
-
zvolte podvolbu Editace těles,
-
zvolte volbu Sjednocení,
-
pomocí kurzoru myši označte kvádr a
válec a
stiskněte
¿,
-
dojde k jejich sjednocení.
|
|
Těmito
úpravami vznikne uvedené těleso.
|
2.3
Třetí sled úkonů - další tvorba
základních těles
Dále je nutné vytvořit dva další objekty typu válec, které budeme
v další části příkladu upravovat tak, aby vznikl výsledný tvar.
|
Vytvoření
objemového primitiva Válec se středem v bodě 0, 0, 0,
poloměrem 25 mm a výškou 40 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed základny (podstavy) válce 0, 0, 0
a ¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 25 a
¿,
-
zadejte výšku válce 40 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Válec se středem první podstavy
v bodě -50, 195, 20, středem druhé podstavy v bodě 50,
195, 20 a poloměrem 10 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed první základny (podstavy) válce
-50, 195, 20 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 10 a
¿,
-
zvolte možnost Střed druhého konce, tím že napíšete
S a
¿,
-
zadejte souřadnice středu druhé základny 50, 195,
20 a
¿.
|
2.4
Čtvrtý sled úkonů - použití rozdílu
|
Položka
Hlavního menu MODIFIKACE.
|
|
Volba
EDITACE TĚLES. Pomocí této volby můžete upravovat
jakákoliv 3D tělesa.
|
|
Podvolba
ROZDÍL. Tato volba provede rozdíl označených 3D
těles. Automaticky nakreslí čáry průniku těles.
|
|
Označení
tělesa s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na těleso označené číslem , a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení tělesa s číslem .
-
potvrďte výběr stiskem klávesy ENTER.
|
|
Označení
válce s číslem a .
|
2.5
Pátý sled úkonů - vytvoření stínování
|
Položka
Hlavního menu ZOBRAZIT. V této nabídce jsou
obsaženy všechny příkazy pro zobrazování 3D těles.
|
|
Podvolba
SKRÝT. Tato volba skryje všechny neviditelné 3D
tělesa.
|
|
Výsledné 3D
těleso se skrytými neviditelnými hranami.
|
|
3 Úprava
těles pomocí operace průnik
V programu AutoCAD pomocí booleovských operací, nakreslete 3D
výkres, který je patrný z níže uvedeného obrázku. Zdrojový výkres
pro tento příklad je k dispozici
zde.
Axonometrický pohled
prvku
2D výkres prvku
3.1
První sled úkonů - tvorba základních
těles
|
|
Vytvoření
souřadného systému USS s počátkem v bodě 100, 100, 0
-
napište do příkazového řádku příkaz USS a
stiskněte
¿,
-
zadejte volbu N a potvrďte
¿,
-
zadejte nový počátek souřadného systému 100, 100,
0 a
¿.
|
|
Nastavení
axonometrického pohledu pomocí příkazu OKO.
-
zadejte příkaz Oko
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte atributy nastavení zobrazení na –1, -1, 1
a ¿.
|
|
Zadání počtu
ISO čar pro vykreslení struktury sítě válce.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Válec se středem první podstavy
v bodě 0, 0, 50, středem druhé podstavy v bodě 0, 100,
50 a poloměrem 50 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed první základny (podstavy) válce 0,
0, 50 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 50 a
¿,
-
zvolte možnost Střed druhého konce, tím že napíšete
S a
¿,
-
zadejte souřadnice středu druhé základny 0, 100,
50 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Válec se středem první podstavy
v bodě 0, 100, 50, středem druhé podstavy v bodě 0, 200,
50 a poloměrem 50 mm.
-
zadejte příkaz Válec
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte střed první základny (podstavy) válce 0,
100, 50 a
¿,
-
zadejte poloměr podstavy válce 50 a
¿,
-
zvolte možnost Střed druhého konce, tím že napíšete
S a
¿,
-
zadejte souřadnice středu druhé základny 0, 200,
50 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Kvádr s počátkem v bodě -40, 0, 0,
délkou 80 mm, šířkou 100 mm a výškou 100 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -40, 0, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D a
¿,
zadejte délku strany kvádru 80 a
¿,
zadejte šířku kvádru 100 a
¿,
zadejte výšku kvádru 100 a
¿.
|
|
Vytvoření
objemového primitiva Kvádr s počátkem v bodě -30, 150,
0, délkou 60 mm, šířkou 50 mm a výškou 100 mm.
-
zadejte příkaz Kvádr
¿
(¿
= Enter),
-
zadejte počáteční bod kvádru -30, 150, 0 a
¿,
-
zadejte volbu D a
¿,
zadejte délku strany kvádru 60 a
¿,
zadejte šířku kvádru 50 a
¿,
zadejte výšku kvádru 100 a
¿.
|
3.2
Druhý sled úkonů - použití operace
průnik
|
Položka
Hlavního menu MODIFIKACE.
|
|
Volba
EDITACE TĚLES. Pomocí této volby můžete upravovat
jakákoliv 3D tělesa.
|
|
Podvolba
PRŮNIK. Tato volba provede průnik označených 3D
těles. Automaticky nakreslí čáry průniku těles.
|
|
Označení
kvádru s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na kvádr označený číslem , a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kvádru s číslem .
|
|
Označení
válce s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na válec označený číslem ,
a stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení válce s číslem ,
-
stiskněte ENTER pro provedení průniku objektů a .
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
3.3
Třetí sled úkonů - použití operace
rozdíl
|
Položka
Hlavního menu MODIFIKACE.
|
|
Volba
EDITACE TĚLES. Pomocí této volby můžete upravovat
jakákoliv 3D tělesa.
|
|
Podvolba
ROZDÍL. Tato volba provede rozdíl označených 3D
těles. Automaticky nakreslí čáry průniku těles.
|
|
Označení
válce s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na válec označený číslem , a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení válce s číslem .
-
potvrďte výběr stiskem klávesy ENTER.
|
|
Označení
kvádru s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na kvádr označený číslem ,
a stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení kvádru s číslem ,
-
stiskněte ENTER pro provedení rozdílu objektů a .
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
3.4
Čtvrtý sled úkonů - použití operace
sjednocení
|
Položka
Hlavního menu MODIFIKACE. V této nabídce jsou
obsaženy všechny příkazy pro úpravu 3D těles.
|
|
Volba
EDITACE TĚLES. Pomocí této volby můžete upravovat
jakákoliv 3D tělesa.
|
|
Podvolba
SJEDNOCENÍ. Tato volby sjednotí označené 3D tělesa
do jednoho. Automaticky nakreslí čáry průniku těles.
|
|
Označení
upraveného válce s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na válec označený číslem , a
stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení upraveného válce s číslem (vykreslí
se čárkovanou čárou).
|
|
Označení
upraveného válce s číslem .
-
přesuňte kurzor myši na válec označený číslem ,
a stiskněte levé tlačítko myši,
-
dojde k označení upraveného válce s číslem ,
-
stiskněte klávesu ENTER pro sjednocení válců a .
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
3.5
Pátý sled úkonů - zobrazení stínování
|
Položka
Hlavního menu ZOBRAZIT. V této nabídce jsou
obsaženy všechny příkazy pro zobrazování 3D těles.
|
|
Volba
STYLY ZOBRAZENÍ. Pomocí této volby můžete upravovat
stínování 3D tělesa.
|
|
Podvolba
Koncepční Tato volba skryje všechny neviditelné 3D
tělesa a vystínuje plochy tělesa určitou barvou.
|
|
Označení
vystínovaného 3D tělesa se
skrytými neviditelnými hranami a úprava barvy stínu.
|
Animaci postupu řešení naleznete
zde. |
|